Betalingsuitstel

Heeft u uitzonderlijk hoge energiekosten en kunt u daardoor uw lening niet tijdig betalen?

Dan kan u een betalingsuitstel krijgen voor uw hypothecaire lening bij de VMSW. 

Wat moet u doen om het betalingsuitstel te krijgen?

U stuurt een e-mail naar mijnlening@vmsw.be met vermelding van uw naam en dossiernummer. Leg in de e-mail uit waarom u betalingsuitstel vraagt, bijvoorbeeld leg uit hoeveel uw energiekost gestegen is.

Wat gebeurt er als u betalingsuitstel krijgt?

Als we uw aanvraag aanvaarden, dan ontvangt u een e-mail met de nieuwe aflossingstabel voor uw lening. De VMSW verwacht veel aanvragen: we proberen uw aanvraag zo snel mogelijk te verwerken, maar hou rekening met een aantal dagen voordat u antwoord ontvangt. Bedankt voor uw begrip.

U krijgt een uitstel van zes maanden waarin u niets moet betalen. De lening schuift dus zes maanden op. Daarna begint u opnieuw te betalen. Op het einde van de lening tellen we zes maanden bij: uw lening loopt dus zes maanden langer.

Zijn er beperkingen?

De zes maanden betalingsuitstel tellen we op het einde van uw lening bij. Maar, uw lening mag in totaal niet langer lopen dan 378 maanden (31,5 jaar). Vroeg u dus al eerder betalingsuitstel aan (bijvoorbeeld door de coronacrisis)? Dan kan het zijn dat uw lening al (bijna) aan de maximumtermijn zit. Dan kunnen we maar verlengen tot aan deze maximale 378 maanden.

De lening moet afbetaald zijn in het jaar waarin de jongste ontlener 77 jaar wordt. Is de jongste ontlener ouder? Dan kunnen we geen betalingsuitstel toestaan.

Verder zijn er geen beperkingen. U mag dus ook betalingsuitstel aanvragen als u betalingsachterstand heeft.

Contacteer ons. Wij helpen u graag verder.